vilken är den bästa banken

Hur ska man veta vilken bank man ska välja och varför? Här följer några tips och råd till hur du kan tänka när du ska välja den bästa banken.

Vilken bank är bäst?

I Sverige består bankmarknaden av cirka 120 svenska och ett trettiotal utländska banker (SB, 2019). Därför är det inte konstigt om det kan upplevas som svårt att veta vilken bank man ska välja. Så hur vet man vilken bank som erbjuder det bästa lånet? Svaret är att det beror på vad du väljer att prioritera. Om du enbart fokuserar på att få den bästa bankräntan är det enkelt då du kan jämföra räntor via jämförelsesajter. Om du däremot önskar slippa långa väntetider, stora mängder papper samt vill ha en god personlig service går det inte enbart att stirra sig blind på jämförelsesajternas resultat. Då gäller det att hitta ytterligare informationskällor som kan ge en tydlig indikation om hur kunderna upplever banken, servicen och tjänsterna som helhet.

Hur vet jag vilken bank jag ska välja?

Ett exempel är på en sådan informationskälla är Trustpilot som tillhandahåller en översikt av kundnöjdheten för ett visst företag i en specifik bransch. Kunderna har möjlighet att gradera företaget på en tiogradig skala samt lämna en kommentar utifrån hur de upplevde företagets tjänster och service. Om du letar efter banken som kan ge dig det bästa banklånet kan det alltså vara klokt att välja ett företag med ett bra omdöme på Trustpilot.

Lendify har högst kundnöjdhet i branschen enligt Trustpilot

Sorterat efter bransch har Lendify med god marginal det bästa omdömet i kategorin bank med en poäng på 9.4 av 10 i skrivande stund. Lendify är ett nytänkande och innovativt bolag som tillhandahåller en plattform där investerare och låntagare kopplas ihop. Vad är då Lendifys framgångsrecept? Förutom ambitionen att vara en seriös aktör som placerar kunden i första rummet värdesätter Lendify ett personligt och professionellt bemötande. En möjlig förklaring till varför denna strategi är så pass framgångsrik har VD:n på Svenskt Kvalitetsindex (2018):

– En god digital relation behöver också vara personlig och nära. De aktörer som lyckas kombinera det digitala med det personliga belönas med nöjdare kunder. Detta är ett mönster som vi sett under flera år, men här har branschen fortsatt stor utvecklingspotential, säger Johan Parmler, vd Svenskt Kvalitetsindex.

Lendify har alltså lyckats kombinera det digitala med det personliga och nu går det att se konkreta resultat av satsningen. Ytterligare en bidragande faktor till Lendifys höga kundnöjdhet är lojalitetsprogrammet Lendify Rewards som belönar lojala och skötsamma kunder. När du betalar dina fakturor i tid samlar du poäng som ger dig en lägre ränta på ditt lån. När den högsta nivån i programmet är uppnådd kan dina poäng växlas in till pengar som sätts in på ditt investeringskonto på plattformen.

Bästa banken för privatlån

Avslutningsvis kan det upplevas som snårigt att hitta det bästa alternativet när du ska låna pengar. Dock kan du känna dig trygg med att Lendify erbjuder bland de lägsta räntorna på marknaden och att du blir väl omhändertagen som kund. Deras duktiga handläggare går smidigt att kontakta via chatt, telefon eller e-post. Du identifierar dig bekvämt via BankID och om din ansökan blir godkänd kan du få pengarna utbetalda direkt till ditt konto dygnet runt.

 

Källor:

SB, 2019: https://www.swedishbankers.se/fakta-och-rapporter/svensk-bankmarknad/bankerna-i-sverige/

Svenskt Kvalitetsindex, 2018: http://www.kvalitetsindex.se/wp-content/uploads/2018/10/SKI-Bankbranschen-2018.pdf